Verslag van Zolder Supercar Madness 2021

Stefan Barewijk SBRacing Zolder Supercar Madness 2021.jpg

Het weekend van 17 en 18 augustus mochten we op Circuit Zolder in Belgie met de fiesta’s weer aan de start verschijnen!

Vrijdag

Op vrijdagochtend was de private test waarbij ik weer even gevoel kon krijgen bij het circuit. Ik heb hier met de Peugeot’s al weleens gereden maar dit was toch alweer 2 jaar terug.

We starten op regenbanden omdat de baan nog erg nat was en we geen onnodige risico’s wilden lopen. Deze test ging goed! Ik kreeg weer goed gevoel bij de baan en de auto en kon al meteen goede tijden rijden. Omdat het mij om de baankennis ging wilde ik niet later in de training wisselen naar slicks.

Vanwege prive omstandigheden heb ik de eerste vrije training later in de middag niet gereden.

Stefan Barewijk SBRacing Fiesta Cup Zolder 2021

Zaterdag

Zaterdag ochtend vroeg mochten we als eerste de baan op voor de 2e vrije training. Omdat ik nu op slicks ging rijden, was de eerste focus: Opwarmen! Daarna de snelheid opvoeren. Dit ging redelijk maar ik merkte dat ik af en toe wat vertrouwen miste om Bocht 1 hard in te gaan en bij de laatste chicane meer snelheid mee te nemen. Met het team bekeken we de beelden en nam ik de tips in mij op die ik kreeg van Jorn en Youri.

In de middag de kwalificatie. Enorm spannend want: de eerste 5 Nederlanders starten links op de grid en de eerste 5 Belgen rechts. En dan ook nog reversed grid. Dus….. Reed ik de 5e tijd van de Nederlandse deelnemers, kwam ik op pole voor race 1. Helaas mocht dit niet lukken doordat ik teveel bezig was met het zoeken naar juiste rempunten omdat ik wilde leren van de tips na FP2.

Met de 6e Nederlandse tijd kwam ik overall op P13 te staan. Ergens was ik hier blij mee omdat ik verwachtte dat er voorin nog wel eens het nodige duw en trekwerk kon ontstaan waardoor ik wellicht door een goede start en oplettend te rijden alsnog goed naar voren kon komen…..

602d43ee-fcab-4a99-958c-4bc3022286d1.jpeg

Race 1

Ik merkte dat ik erg gespannen was omdat ik enige druk voelde omdat ik in mijn eigen kampioenschap(rijders boven de 24) belangrijke punten kon scoren vanwege de afwezigheid van Johan Land. In de opwarmronde was ik goed gefocust op het opwarmen van de banden en nog 1 keer goed kijken wat de juiste rempunten zijn.

De start was goed! ik kon direct goed meekomen en we kwamen goed door bocht 1. Bij de eerste chicane gebeurde echter waar ik al op voorbereid was. Een aantal rijders kwamen met elkaar in contact en hierdoor ontstond veel rommel. Ik kon er omheen rijden en kwam uiteindelijk op p9 te rijden met zicht op p8. Ik voelde me goed en had de drive om naar voren te komen!

In de eerste sectoren kon ik afstand nemen van mijn achterligger en toe rijden naar degene voor mij. Echter in het tweede deel van de baan verloor ik tijd.

Helaas kon ik mijn wedstrijd niet belonen met een beker. 8 minuten voor tijd stopte de koppeling ermee en moest ik de auto parkeren….. BALEN!

Race 2

Race 2 mocht ik wederom starten op P13. Ik moest ervoor zorgen goed in de box te staan(op de startplek) omdat ik schijnbaar in de vorige race, niet op de goede plek zou staan.

De start was goed en al snel kwam ik naast mijn teamgenoot Esmee. Esmee werd echter ook aan de andere kant aangevallen en wilde de bocht zoveel mogelijk verdedigen. Helaas zag ze mij niet en raakte met haar linker achterkant mijn rechter voorzijde waardoor ik de controle over de auto leek te verliezen. Ik raakte buiten de baan maar gelukkig niet de vangrail.

Ik zag het hele veld aan mij voorbij gaan en moest opnieuw beginnen.

Van de schrik bekomen ging ik op weg en kon een aantal mensen passeren. Ik moest en zou op het podium komen! Uiteindelijk wederom een situatie waardoor de safety car naar buiten ging. Helaas kregen wij onder de safetycar pas laat aansluiting met de rest van het veld waardoor meer posities winnen onmogelijk werd.

Ik was aan stoeien met 3 anderen maar wilde geen onnodig risico nemen want als ik de race op deze positie uit zou rijden, zou ik als 3e eindigen in mijn klasse!

Uiteindelijk ben ik erg blij met het resultaat en het team dat er weer voor heeft gezorgd dat er een goede auto stond waar ik uiteindelijk lekker heb kunnen racen!

De volgende

De volgende race is op circuit Assen. Hier hebben we al kunnen oefenen dit jaar toen de race op Spa werd afgelast.

Ik hoop op een waanzinnig evenement waar we, onder toeziend oog van het publiek dat aanwezig mag zijn, volle bak er tegen aan kunnen!

bdd1c7e3-2948-431d-9b3f-c8b734fe3e08.jpeg
Next
Next

Verslag van het eerste weekend: Zandvoort