Verslag van het eerste weekend: Zandvoort

SB Racing Stefan Barewijk Zandvoort Regen

Vrijdag 9 april

 

Eindelijk is het zo ver, het weekend gaat beginnen. Vandaag is de eerste trainingsdag voor alle klassen die de zaterdag en zondag erop gaan racen. Voor mij de officiele eerste vuurdoop met de Ford Fiesta op slicks.

Helaas zijn de weersomstandigheden niet optimaal en ben ik onwijs gespannen. Voordat we de baan op gaan krijgen we nog de nodige instructies en aandachtspunten voor de komende trainingen. Gevoel opbouwen en tijden zijn niet belangrijk. Belangrijkste: warm de banden goed op! Voornamelijk de achterbanden zijn enorm verraderlijk en moet je goed aandacht geven om later optimaal te gebruiken

Dit heb ik geweten…. Rustig rijdend ging ik door de eerste bochten en slingerde met de auto om temperatuur te genereren. Helaas ging het mis in de Slotemakersbocht. De achterkant brak uit en ik had geen kans meer de auto te redden. Helaas volop de vangrail in en dus veel werk voor de monteurs

De tweede stint heb ik moeten laten gaan omdat de schade te groot was om in de tussentijd te repareren. Maar de jongens zaten niet stil en zorgden ervoor dat de derde stint weer gereden kon worden.

Ik ging op regenbanden naar buiten en 3-4 ronden ging het goed. Tot ik geen vermogen meer had…..BALEN!

Auto naar binnen: bleek een kabelbreuk…..

De 4e stint heb ik laten gaan maar Youri heeft de auto nog wel even getest en om mij maar gelijk onder druk te zetten zette hij direct de snelste tijd!

unnamed-2.jpg

Zaterdag 10 april

De officiële eerste dag van het seizoen. Ik was wederom gespannen door al het gedoe de dag er voor. Het was redelijk nat en we konden met regenbanden van start. Ik deed voorzichtig aan en warme de banden goed op. Na een paar ronden had ik ineens geen versnellingen meer…. Bak kapot… euveltje van deze auto’s ☹️

De jongens hebben in rap tempo de gehele bak vervangen zodat ik daarna alsnog van start kon. Ik ben de baan op gegaan met slicks en dit ging goed. Echter ging het steeds meer regenen en twijfelde om naar binnen te gaan. Ik bleef doorrijden en nam me voor om nog 1 ronde te vlammen…… helaas…. De baan was achterop natter en door een kleine lift met het gaspedaal verloor de auto grip en wederom een klap!

Verbaast, kwaad en schamend reed ik terug…. De jongens weer aan het werk gezet. Ze lapten de auto op voor de kwalificatie en met wederom enigszins spanning ging ik de baan op. Dit keer wel op regenbanden….

Tsja, wet van Murphy… weer een issue. Nu geen bak, gladheid of vermogen…. Nee , de ramen bleven beslaan.. Drama. Ik kon hierdoor geen tijd zetten, want doorrijden was voor mezelf en andere coureurs niet veilig! Dus hopende dat ik, ondanks dat ik geen tijd had gezet, toch mocht starten.

Zondag 11 april

En dat mocht ik! Achteraan weliswaar maar we mochten van start. Enorm zenuwachtig voor de race, rolden we de baan op en begon ik direct heel voorzichtig de banden op te warmen. Steeds iets krachtiger remmen en sturen en gevoel krijgen.

Bij de dummy-grid (opstellen voor de opwarm ronde) ging het mis met de polesitter. Hij reed achter de safety car aan toen die wegreed. Lampen gingen op groen en ik gaf direct gas maar het was dus geen start.

Uiteindelijk na een aantal ronden achter de safety car te hebben gereden, mocht het veld los. Helaas hielden de mensen voor mij de afstanden naar de kop enorm groot, waardoor een spectaculaire aansluiting niet mogelijk was.

Toch kwam ik goed in mijn ritme en kon een aantal mensen inhalen. Uiteindelijk eindigde ik als 10e.

unnamed-12.jpg

De tweede race

Omdat een rijder er alsnog bij kwam na een technisch probleem, mocht ik als 18e starten en hij 19e. Hij heeft echter veel ervaring en ik wist dat hij niet te houden was. Bij de start, die dit keer normaal verliep, ging het top! Gelijk een aantal mensen kunnen inhalen.

En toen proberen op te bouwen en naar de volgende toe te rijden. Omdat ik in een aparte klasse binnen het veld ook nog prijzen kan behalen, hoopte ik de andere senior drivers ook tegen te komen. Dit lukte!

Ik mocht er diverse inhalen en kreeg op een gegeven moment een mooi duel met een snelle dame in het veld. Zij ging me voorbij in de bocht zonder naam, maar richting de Audi A bocht, kon ik weer naast haar komen. Doordat ik voor de komende bocht aan de buitenkant zat, moest ik later remmen om mezelf en haar te laten leven. Helaas stuur ik iets te snel in en raakten we elkaar.

Toch lukte het de auto in bedwang te houden en voor haar te blijven(later ben ik bij de wedstrijdleiding geroepen en heb ik er wel een waarschuwing voor gehad). De snelheid zat er lekker in en ik reed 3 seconden sneller als de race in de ochtend. Het voelde ook super!

Na een paar keer echt de limiet te hebben opgezocht, viel de finishvlag. 🏁

Super! 10e algemeen en….. 2e in mijn klasse dus… naar het podium.

Ongekend, wat een geluk!

Een drama weekend met veel schade, veel leer momenten en uiteindelijk toch op het podium terecht gekomen. Alle lof naar de jongens die ervoor hebben gezorgd dat de auto racebaar was en ik toch mijn debuut kon maken in de Fiesta Cup. Super!

Na een klein biertje en kort nagepraat te hebben, voldaan naar huis waar vrouw en kind met smart op mij zaten te wachten. Op naar Spa, waar we begin juni het tweede raceweekend gaan beleven!

Ik wil buiten het team van NXT racing, mijn sponsoren bedanken die mogelijk maken dat ik deze waanzinnige cup kan rijden.

Op de homepage vindt u deze partners die ik stuk voor stuk enorm dankbaar ben!

unnamed-7.jpg
unnamed-6.jpg
unnamed-15.jpg
Previous
Previous

Verslag van Zolder Supercar Madness 2021